Baca Dulu Biar Kita Jangan Terburu-Buru

'Jika mahu meminta kerja, jangan terburu2 meminta dengan buat surat meminta kerja dan melayangkannya ke sana ke mari.'



Buang waktu dan buang energi. Kita seperti menembak pada sasaran yang tidak jelas. Sungguhpun ada sasaran syarikat yang ingin diminta, sudahlah,percayalah sama saya. Tunggu dulu.

Sebelum buat surat minta kerja, solat Dhuha dulu.Bilang sama Allah, ya Allah, saya nak buat surat minta kerja ni.. Bantu saya ya?....

Gitu..
Sudah gitu, jangan terus buat surat minta kerja. Lakukan dulu amal - amal saleh di luar solat. Misalnya, habis solat dhuha, bacalah surah Al Waqiah. Percayakan sama Allah dan RasulNya segala hajat kita akan pekerjaan itu. Baca Al Waqiah di pagi hari sangat bagus untuk urusan2 rezeki keduniaan.

Selain itu, jangan terburu2 lagi menghabiskan riadah di pagi hari. Bacalah dulu asmaulhusna yang saya suka : Yaa Fattahu, yaa Rozzaqu, 111x. Biar Allah membuka segala pintu kesempatan pekerjaan buat kita dan rezeki yang halal, yang berkat, yang manfaat, yang luas, yang banyak.

Ada yang bertanya, takkan sampai 111x? Jangan banyak tanya.kalau banyak tanya, saya suruhnya 1000x.hehe. Lakukan saja lah.Kita kena taat sama guru. Sami'na wa atho' naa''

-diterjemah dari buku 'Undang saja Allah. Belajar syukur, belajar yakin', ust yusuf mansur

P/s : Amalan ini bukan saja untuk mereka yang kerja. Ia juga boleh diamalkan jika ada sesuatu hajat,projek,dll yang ingin dicapai atau sebagai rutin amalan menjemput rezeki.

No comments:

Post a Comment